Sorteringsregler |
> Sorteringregler
för EUR-lastpallar |
Detta material hjälper dig att känna igen vilka
lastpallar som får användas och vilka som bör sorteras bort. Vid bedömningen
av EUR-pallar måste godsavsändare/godsmottagare ta ställning till om pallen
är godkänd, ska repareras eller kasseras.
Läs igenom informationen. Om du ändå är tveksam om vad som gäller i en viss
situation – ta alltid det säkra före det osäkra. Du är också välkommen att
kontakta Det Norske Veritas. Kontaktuppgifter finns längst ned på sidan.
EUR-pallar får bara tillverkas, repareras och
märkas av företag som är licensierade för detta. EUR-pallar ska vara
tillverkade enligt kraven i UIC Code 435-2. Reparationer ska utföras enligt
kraven i UIC Code 435-4.
Gäller från och med 2010-11-01 |
|
|
> Märkning av nytillverkad
EUR-lastpall |
Till höger framgår märkningen på en nytillverkad
EUR-lastpall med Green Cargo som tillståndsgivande järnvägsbolag.
• EUR-pallar från Sverige är alltid märkta på
båda långsidornas tre klossar.
• Den vänstra klossen är antingen märkt med
tillståndsgivande järnvägsbolags namn/logotype (t.ex. Green Cargo), eller
med namn och logotype på godkänd pallorganisation (t.ex. EPAL).
• Mittklossen är alltid märkt med
palltillverkarens identitetsnummer, tillverkningsår och tillverkningsmånad.
Utöver denna märkning kan t.ex. IPPC-märkning förekomma.
|
|
• Den högra klossen ska alltid vara märkt med
det registrerade varumärket EUR.
• EUR-pallar från andra länder har oftast
bara palltillverkarens identitetsnummer och månadsangivelse angiven på
mittklossen.
|
> Märkning av reparerade
EUR-lastpallar |
Till höger framgår märkningen på en reparerad
EUR-lastpall med Green Cargo som tillståndsgivande järnvägsbolag.
EUR-märket samt Green Cargo-märket är registrerade varumärken och skyddade
enligt lag. Endast företag med gällande licens har rätt att använda dessa
märkningar.
|
|
Om vänster kloss byts
vid reparationen, märks den med: |
Om mittklossen byts vid reparationen, märks den
med: |
Om höger kloss byts vid reparationen, märks den
med: |
|
|
> Kontroll och sortering |
Det är viktigt att pallar kontrolleras
fortlöpande av användarna. Bäst är om alla pallsidor kan kontrolleras.
Skadade pallar ska repareras till en godkänd nivå, eller så ska EUR-märket
på högerklossen målas över med täckande och beständig färg. Alternativt ska
pallen förstöras.
Pallen ska ha en identifierbar märkning där det framgår att det är en
EUR-pall och under vilket järnvägsbolag den är producerad. Märkning på
mittkloss är antingen tillverkningsnummer, reparatörsnummer, ISPM 15 eller
EPAL-stift.
Virket får vara vädergrånat, om det inte påverkar pallens hållfasthet.
En pall som uppenbart är förfalskad är inte godkänd.
|
|
|
|
|
> Här finns mer information om
EUR-lastpallar |
Mer information om EUR-lastpallar hittar du på
www.detnorskeveritas.se Här finns också förteckningar över licensierade
företag.
Innehållet på denna sida har utarbetats av Det Norske Veritas i samarbete
med representanter från PAREBO, Bring Frigo AB,
DB Schenker AB, DHL Freight AB, Green Cargo AB, DSV Road AB, SDH och DLF.
Tryckning och distribution ombesörjs av TYA, Transportfackens Yrkes- och
Arbetsmiljönämnd.
|
|
|
|
Klicka här för
att hämta hem originaldokument i PDF-format. |
|
|
|
|
|
|
|